HOOFDKWARTIER vzw

+32 472 29 49 31

Kluitingstraat 110
1800 Vilvoorde (Houtem)

©2019 HOOFDKWARTIER vzw

Kind In Speech Therapy

Kinderen, jongeren & volwassenen

LEERMOEILIJKHEDEN

De ontwikkeling van lezen, schrijven en rekenen verloopt niet bij elk kind even vlot. Sommige kinderen ondervinden hierbij kleine of grote moeilijkheden. Na een onderzoek en overleg met de ouders en de school wordt een behandelplan opgesteld om het kind maximaal te ondersteunen in zijn of haar moeilijkheden en de achterstand ten opzichte van leeftijdsgenootjes in te halen of te beperken. Indien de problemen hardnekkig zijn kan er een diagnose van dyslexie, dyscalculie of dysorthografie worden gesteld.

TAALPROBLEMEN

Het verwerven van je moedertaal lijkt vanzelfsprekend, maar sommige kinderen vertonen hierbij problemen die zich al op heel jonge leeftijd kunnen voordoen. Ook kinderen die meertalig worden opgevoegd kunnen problemen ondervinden tijdens hun taalontwikkeling. Alarmsignalen die ons doen denken aan een taalprobleem zijn: niet kunnen nazeggen van wat er gezegd wordt, uiten van te korte zinnetjes voor hun leeftijd, opdrachten niet goed begrijpen, zich moeilijker kunnen uitdrukken of ongestructureerd/chaotisch vertellen van een verhaal,…
Bij een talige problematiek is het steeds belangrijk een Neus-Keel-Oorarts te raadplegen om het gehoor na te kijken. Dit is nodig om eventuele lichamelijke problemen, die de taalachterstand kunnen verklaren, uit te sluiten. Ook dient men een IQ-test te laten afnemen zodat men kan nagaan of het taalprobleem te wijten is aan de gevolgen van een verlaagde intelligentie. Na het afnemen van een taaltest om het taalniveau te bepalen kan de logopedische therapie (uitbreiden van de woordenschat, van grammaticaal correcte zinnen, verhaalopbouw…) worden opgestart.

SPRAAKPROBLEMEN

Het verwerven van de verschillende spraakklanken kan soms moeilijk verlopen. Zo hebben bepaalde personen moeilijkheden met de motorische productie van één of meerdere spraakklanken (fonetisch articulatieprobleem). Bij anderen is het correct gebruik van de verschillende klanken om een woord te vormen verstoord (fonologisch probleem). Beide problemen worden op een verschillende manier door de logopedist behandeld. In samenwerking met de cliënt, de ouders en de therapeut gaan we aan de slag om zo snel mogelijk tot een goede verstaanbaarheid te komen. Ook volwassenen kunnen hiervoor bij ons terecht.

STEMPROBLEMEN

Stemproblemen kunnen veroorzaakt worden door foutief stemgebruik en/of door de aanwezigheid van een organisch letsel (stembandknobbels, cystes, stembandverlammingen,…). Een stemprobleem kan gekenmerkt worden door heesheid, een schorre stem, keelpijn, een te hoge of lage stem, een te zachte of luide stem, het gevoel van een krop in de keel of sommigen kunnen op het einde van de dag amper nog iets zeggen.

Tijdens de stemtherapie gaan we samen aan het werk om met gerichte stemoefeningen en het wijzigen van gedragspatronen de meest optimale stemkwaliteit te bekomen. Alvorens we starten met therapie raden we aan een NKO-arts te raadplegen zodat dat we via objectieve beeldvorming naar de stembanden kunnen kijken.

AFWIJKEND MONDGEDRAG

OMFT staat voor oromyofunctionele therapie. Deze therapie richt zich op het herstellen van een verstoord evenwicht in het functioneren van de mondspieren. Voorbeelden van deze afwijkende mondfuncties zijn duim-, vinger- en/of speenzuigen, open mondgedrag, afwijkende tongligging in rust, infantiel slikken,… Deze gewoonten kunnen een negatieve invloed hebben op het gebit. Therapie zal gericht zijn op het afleren van de afwijkende gewoonten en het aanleren van een correcte tongplaatsing in rust, tijdens het slikken en tijdens het spreken.

ONZE LOGOPEDISTEN

ELINE VERMEULEN

Logopedist